Waarom je niet te veel naar het getal op de weegschaal moet kijken

Ontzitten, hoe doe je dat?
Wat? Ontzitten. Is dat een bestaand woord? Ik geloof het niet, maar het is o-zo-belangrijk. Want als je gaat fitnessen staan je stoel-vaardigheden je meer in de weg dan dat ze goed doen. Daarom bespreek ik in deze blog hoe zitten je lichaam beïnvloedt, welke veelgemaakte bewegingsfouten in de gym voorkomen en hoe ze elkaar in de kaart spelen. Aan het einde zeg ik je wat je kan doen om te ontzitten.

Jezelf wegen, doe het, maar niet te vaak!
Als je graag wilt afvallen, bepaal je eerst hoeveel gewicht je wilt verliezen. Een weegschaal is daarom een belangrijk meetinstrument om je progressie bij te houden. Toch beïnvloedt een weegschaal vaak je stemming en kun je er gedemotiveerd van raken. Want als het cijfer op de weegschaal niet is wat je hoopt, ben je teleurgesteld of wil je misschien wel weer stoppen met afvallen. Toch zegt het gewicht niet altijd iets. Ben je benieuwd waarom? Lees dan snel verder!

Wat is het effect van zitten op je lichaam?
Kruk, stoel, bank, fitness bal of toch op de grond? Ongeacht je manier van zitten, alle keren is je houding niet optimaal. Op zich is dit geen enkel probleem – totdat je het uren achter elkaar doet. Alleen als je langere tijd achter elkaar zit kan het problematisch zijn. Op zo’n moment gaat je lichaam namelijk wennen aan haar positie. Met als resultaat dat je lichaam goed wordt in? Zitten.

Aankomen in spiermassa
Ben je gefocust op afvallen maar kom je wellicht wat aan, dan kan het zijn dat je spieren op aan het bouwen bent. Spieren wegen namelijk zwaarder dan vet, dus de kans is groot dat je bij overmatig krachttrainen spiermassa bent aangekomen. Uiteraard is dit niet mogelijk in een week, maar over een langere periode behoort dit wel tot de mogelijkheden.

Leave a Comment

Your email address will not be published.